Saturday 14 May 2011

Beautiful

Salam reader's..
All of sudden nak tulis pasal ni, pasal confident level manusia-manusia yang bernama gadis, perempuan, wanita, awek, & etc... Kaum-kaum hawa ni memang femes ngan mood yang selalu bertukar, pastu kekadang cam down sgt-sgt macam dunia dah nak kiamat. Tapi tu la kelebihan kaum hawa ni, Tuhan ciptakan kami untuk menguji kesabaran lelaki dan kekuatan jati diri kami sendiri.

Masa mula-mula aku terfikir nak blog bout this is when one of my colleague which is already 27 years old single/not married akak, came up to me one day and start talking borak-borak pasal why she still don't get married.. at first aku tak nak layan sangat topic tu sebab sketch aku pun belum siap, but since dia nak bersungguh-sungguh nak ajak aku borak so aku pon layankan jela.. I am a good listener kan, so why not. These girl sangat comel orangnya, cute, kecik molek, nampak tak macam 27tahun... at first jumpa aku ingat dia baru lepas SPM huhu very tiny & I should say a bit childish too at some point tapi dia independent.

So, she start saying that may be dia x kawin-kawin smpai skrg sebab dia jenis yang tak manja dengan lelaki, sebab dia kata tak nak dilebel gedik... that is the first point yang aku nampak. Dia kata dia pernah kapel, bnyk kali tapi sume x tahan lama sebab dia bukan jenis manja, or should i say a bit harsh when it comes to feelings. We all normal girl's mmg macam tu. Tak nak dilebel gedik, terhegeh-hegeh and what so ever and it is should stay like that but when it comes to 'in a relationship' on my point of view "manja" dengan lelaki/bf kita bukan dipanggil gedik. Even if aku tanya kawan-kawan laki aku, dorg nak awek dorg manja ke tak and they would answer Yes, b'coz apa yang membezakan kawan & gf adalah manja tu sndr. Manja kat sini bukan bermakna nak kene berkepit cam belangkas sllu, pastu kuat merajuk, semua nak kena bf dapatkan or etc... NO! not like that~ kalo da sampai tahap camtu memang nak minta penampa la kan, silap-silap x dapat gedik, pisau cukur laki lebel ko. Nak?

Pastu lagi akak tu cakap, dia ni dah la pendek... tak cantik, kulit pun x putih. So, dalam otak aku 'La! akak ni, low confident level betol la' why kena pikir sampai ke tahap tu? Bagi aku, appearance does matter tapi kutuk diri sendiri is unacceptable. Kena mature la dalam hal ni... and we girl should realize yang mengutuk diri sendiri is not the best solution. Memang la kan, pendek ke gemuk ke hitam ke kulit banyak jerawat sekali pun  kalau dah diciptakan Allah SWT rupe macam tu, takkan boleh diubah lagi, tapi boleh diperbaiki dan aku rs x patut jadikan tu sebagai alasan kenapa jodoh tak sampai2. Actually, bila pikir balik ada je awek yang lg x cantik dari akak tu yang da kahwin... sume depends on Jodoh. Abg ipar aku pernah cakap, waktu usia kita 8 bulan dalam kandungan ibu... jalan hidup kita atas muka bumi ni start dilahirkan hingga sampai ajal sudah ditulis dan tak boleh diubah lagi. So jodoh pertemuan memang semua Allah SWT dah tentukan, cuma cepat atau lambat je. So please ladies, jgn terlalu low confidence even if you're big, hidung senget ke, xde gigi ke, sume tu tak akan melayakkan kamu mengutuk diri sendri cause it's not fair for yourselves and your Almighty Creator.

Ada jugak sebab-sebab lain yang akak ni story morry kat aku, macam-macam sebenarnya tapi semua aku tak setuju sebab at every reason she gave lies actually her low self esteem yang buat dia always hold back on guys. Tapi yang peliknya, dia ramai pulak kawan lelaki... so, see my point kan? The way she act makes it hard for guys to make a move... cause she treat them all like 'just friend'... So, salah siapa? Bila dia cerita tu sume kat aku, aku just angguk and try to analyse it inside my brain & I try to convince her that she's just beautiful like other people and that married or not is not a question but finding the right guy (jodoh) that will treat her well and accept her just the way she is, is something that she should look for. So I advise her to just wait and live her life to the fullest and stay beautiful as she always does.

And please please please ladies, korg gorgeous no matter how you look like. Have you seen supermodel Alek Wek? She's ugly for me but at some point of view she's damn beautiful cause beauty lies in every single women on earth no matter how you look like. Seriously, stop underestimate your self, cause you have no idea what you're capable of.

Salam.


No comments:

Post a Comment